Letar du mobilt bredband?

Söker du mobilt bredband?
- Här delar jag med mig av allt du behöver veta för att hitta ditt optimala mobila bredband!

Idag är det väldigt vanligt att man har ett mobilt bredband men hur ska man egentligen hitta det bästa för en själv?

- Jag kommer här dela med mig av det viktigaste när det gäller teckningen över delar av Sverige.

När vi kollar på de stora operatörerna så handlar det främst om
 Telia, Tele2 och Tre. Det är dem som håller en bra teckning över hela landet men det finns saker som skilljer dem åt och här kommer dem.

Bäst i nästan alla tester är: Tre, helt klart utan tvekan det bästa men lite beroende vart du bor så finns det anledningar till att välja annat abonemang.

Är du istället den personen som sitter och surfar mycket under tågresor så har imponerande Tele2 visat bäst i tester där!

Börjar vi gå mer ingående i de olika delarna i Sverige och börjar uppifrån.

Norrland: I norrland är det glesbyggt och företaget Tre har inte alls satsat lika hårt där som dem har i övriga Sverige. Bor man i norrland eller besöker ofta städer uppåt i landet så är det Tele2 som har visat helt klart bäst siffror! Med Tele2 så har du bäst teckning i norrland.

Mellansverige och hela landet neråt: Kollar man i stället på mellansverige och fortsatt ner till skåne så ligger inte alls Tele2 lika bra till. Det är där Tre täcker upp sina områden och har visat bäst i alla tester. Dem ligger ofta runt 30% bättre än sina konkurrenter, då pratar vi om hela området från mellansverige till skåne. Det visar på att Tre håller hög kvalité på sina master där dem finns. De blir bara större och större, så det finns ingenting som talar på att dem kommer bli sämre!

Det är även Tre som tar hem priset i högsta hastighet och som samtidigt fått mest poäng i många olika tester som har utförts.

Nu kanske ni undrar vart Telia eftersom jag inte nämnt något om dem. Det hela är så att Telia sticker egentligen inte ut någon stans men ligger hela tiden tätt efter, så kollar vi på resultat när det gäller uppkoppling på tåget så ligger Telia strax efter vinnaren Tele2. Så hela tiden ligger Telia i närheten om inte strax bakom det ledande inom varje ingående test som gjort men aldrig övertygat någon stans.


SLUTSATS!
Bor du i norrland och befinner dig där väldigt mycket så rekommenderar jag Tele2 som operatör!

Är du den typen som reser mycket så rekommenderar jag antingen Tele2 som visar bäst i test på tåg eller Telia som håller kvalité över hela landet men inte når toppen när man testar mer ingående i delar i Sverige.

Lever du i mellansverige eller neråt i landet (inkl. Gotland & Öland) Så rekommenderar jag två alternativ.
Det första är som är vinnaren i stort sätt alla tester nämligen Tre eller den helteckande operatören Telia.
Tele2 står fortfarande som ett alternativ men enligt tester inte visar på samma styrka i mittensverige, men jag håller ändå dem som en liten favorit.


Victor's åsikter!
Det hela över är baserat på tester och liknande. Jag har egen erfarenhet av olika mobila bredband i av olika slag.
Jag vill säga så här. Tre har egna master som gör att dem skiljer sig från övriga abonemang.
Testerna är enbart utförda på tättbebyggda områden, därför vinner Tre!

Jag väljer fortfarande mellan Tele2 och Telia.
Just därför att dem täcker upp väldigt stora områden utanför de tättbebyggda områderna, alltså även på landsbyggden!

Priser:
Telia: 0kr/mån året ut, därefter 249kr/mån och då surfar du för 5Gb i månaden.
Väldigt mycket!

Tele2:  149kr/mån året ut, därefter 249kr/mån och då surfar du för 10Gb i månaden.
Dubbelt så mycket mot telia.
Dem har också en billigare variant:
119kr/mån året ut, därefer 219kr/mån och då surfar du för 5Gb i månaden.

Jag kommer skriva mer om detta när jag har köpt mitt mobila bredband.

Kommentarer
Postat av: Henrik

Jag har telias mobila och är super nöjd med det :D



Nej man vill ju liksom njuta av varje rätt, men det tyckte nog inte resturangen, vi trycker i så mycket vi kan för det ska ju ändå ätas! hmm

2009-08-05 @ 00:23:59
URL: http://henriknyberg.blogg.se/
Postat av: M o l l y m u s

Godnatt och sov gott! :D

2009-08-05 @ 00:43:05
URL: http://mollymus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0